De gemeente Maassluis wil komen tot een toeristische visie: hoe moet Maassluis zich positioneren om mensen te verleiden hun vrije tijd in Maassluis te besteden? De positionering op de toeristische markt staat centraal.
De gemeente Maassluis wil een visie op de toeristische marketing: hoe moet Maassluis zich positioneren om mensen te verleiden hun vrijetijd in Maassluis te besteden? De positionering op de toeristische markt staat centraal, evenals de keuze voor de toeristische doelgroep(en): voor wie is Maassluis interessant? De gemeente vroeg Bureau Buhrs om vanuit een frisse en kritische blik zo’n visie te ontwikkelen. Een visie met een advies over de strategische aanpak van de toeristische marketing en een voorstel voor de organisatie en financiering ervan.
Om te komen tot een positionering hebben we gewerkt met de Brandstation-methodiek. We maakten daarbij gebruik van de bestaande documentatie, onderzoeken, een eigen observatieonderzoek en consultatiegesprekken. Naar voren kwam dat Maassluis sterk is in de thema’s maritiem en cultuurhistorie. Ook de mogelijkheden voor buitenrecreatie zijn groot door het groene achterland en de aanwezigheid van water. Daarbij moet Maassluis zich richten op de doelgroepen uit de gele, groene en lime belevingswereld. Deze belevingswerelden zijn veel aanwezig in Maassluis en de regiogemeenten. Ook sluiten de bijbehorende interesses en waarden aan op de huidige identiteit en het aanbod.
Het doorlopen van de stappen van de Brandstation-methodiek leidde uiteindelijk tot de volgende kernpropositie: Maassluis is een maritiem cultuur-historische stad in het groene achterland van de grootstedelijke omgeving. Doelstellingen van de citymarketing zijn daarbij de trots bij de eigen inwoners te vergroten en het aantrekken van meer bezoekers, eerst lokaal/regionaal, dan nationaal en later ook internationaal. Daarbij zijn de nationale en Duitse toerist in Rotterdam kansrijk voor Maassluis.
Als organisatie van de toeristische citymarketing hebben we een publiek-private samenwerking voorgesteld in de vorm van een stichting.